„Aktywna tablica” – edycja 2022
PROJEKT AKTYWNA TABLICA
Aktywna Tablica – rządowy program na lata 2020-2024

REALIZACJA PROJEKTU „AKTYWNA TABLICA”
Niepubliczne Liceum ogólnokształcące w Stargardzie „Nad Iną” w roku szkolnym 2021/22 uczestniczy w Rządowym programie rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 „Aktywna tablica”.
Głównym celem programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych oraz podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii oraz rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się.
Głównym celem programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych oraz podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii oraz rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się.
Zawarliśmy porozumienie z trzema szkołami:
- ze Szkołą Podstawową im. Mikołaja Kopernika w Pęzinie tel. 91 561 37 76
- ze Szkołą Podstawową w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Sownie tel. 91 561 39 76
- ze Szkołą Podstawową im. Janusza Korczaka w Małkocinie tel. 91 578 32 73
W ramach współpracy będziemy wymieniać się doświadczeniami z innymi nauczycielami poprzez międzyszkolną sieć współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu, a w szczególności:
1. zorganizowanie i udział w co najmniej 3 spotkaniach w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli,
2. zorganizowanie w szkole, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu,
3. dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK lub ćwiczeń/zadań interaktywnych lub innych ciekawych pomysłów – przykłady dobrych praktyk.
WAŻNE TERMINY:
· 31 grudnia 2021 – termin wykorzystania dotacji na zakup sprzętu objętego umową.
· 15 stycznia 2022 – termin przekazania rozliczenia wykorzystania dotacji zgodnie ze wzorem opublikowanym na stronie internetowej www.kuratorium.szczecin.pl
· 31 sierpnia 2022 – przedstawienie do kuratorium sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w programie obejmującego zadania wynikające z umowy oraz:
a) ocenę wpływu stosowania TIK w szkole na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się;
b) charakterystykę problemów i barier w realizacji Programu;
c) zestawienie ilościowo – wartościowe wydatków dokonanych w ramach udzielonego wsparcia finansowego, z wyszczególnieniem wkładu własnego;
· 15 września 2022 - Zleceniobiorca sporządzi i przedłoży do Kuratorium Oświaty w Szczecinie w terminie do 15 września 2022 roku sprawozdanie z realizacji Programu, zawierające:
1) zestawienie ilościowo-wartościowe wydatków dokonanych w ramach udzielonego wsparcia finansowego, z wyszczególnieniem wkładu własnego;
2) ocenę wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się;
3) charakterystykę problemów i barier w realizacji Programu.
· wypełnianie elektronicznych ankiet dotyczących realizacji Programu,
· udział w badaniach na potrzeby przeprowadzenia ewaluacji Programu.
Stargard, 18.10.2021
ZADANIE | SPOSÓB REALIZACJI | REALIZUJĄCY | TERMIN | UWAGI O REALIZACJI |
Wyznaczenie szkolnego e-koordynatora do koordynowania
działań w zakresie stosowania TIK w szkole. | Powołanie
e-koordynatora | Dyrektor | Grudzień 2021 | Koordynatorem szkolnym i międzyszkolnym został Jerzy Panz |
Powołanie nauczycielskiego zespołu
samokształceniowego, który wspiera nauczycieli w zorganizowaniu pracy
szkoły z wykorzystaniem TIK. | Powołanie zespołu samokształceniowego do realizacji
projektu | Dyrektor | Grudzień
2021 | W skład zespołu weszli: Jerzy Panz -koordynator Jolanta Pietrucin Małgorzata Osiejuk Genowefa Mazurek Ewa Szymczyk Baran |
Nawiązanie współpracy ze szkołami w ramach
międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli. | Ustalenie harmonogramu spotkań międzyszkolnej sieci
współpracy nauczycieli. | E-koordynator | Styczeń 2022 | styczeń 2022 marzec 2022 maj 2022 |
Udział w co najmniej 3 spotkaniach organizowanych w
ramach międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli. | Zorganizowanie spotkań. | Jerzy Panz -koordynator Jolanta Pietrucin Małgorzata Osiejuk Genowefa Mazurek Ewa Szymczyk Baran | Styczeń-maj 2022 | Każdy nauczyciel uczestniczył w 3 szkoleniach i przynajmniej jednej lekcji otwartej |
Uczestniczenie w konferencjach i szkoleniach z zakresu TIK w nauczaniu | Wybór form doskonalenia i udział w szkoleniach z zakresu wykorzystania TIK. | Jerzy Panz -koordynator Jolanta Pietrucin Małgorzata Osiejuk Genowefa Mazurek Ewa Szymczyk Baran | 16.12.2021 17.12.2021 10.01.2022 | W szkoleniach uczestniczyli wszyscy nauczyciele ze wszystkich szkół biorących udział w naszej międzyszkolnej sieci. |
Zorganizowanie 4 lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu, w ramach uczestniczenia w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli. | Każdy nauczyciel powinien przeprowadzić jedną lekcję otwartą. | Jerzy Panz -koordynator Jolanta Pietrucin Małgorzata Osiejuk Genowefa Mazurek Ewa Szymczyk Baran | Daty lekcji otwartych znajdują się w konspektach. | Wszyscy wywiązali się z zadania. |
Dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami – udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykłady dobrych praktyk. | Opracowanie scenariuszy zajęć edukacyjnych z
wykorzystaniem TIK oraz przykłady dobrych praktyk wykorzystania TIK w edukacji. | Ocena wpływu stosowania TIK na zaangażowanie
nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się. | Styczeń - maj 2022 | Wszyscy wywiązali się z zadania. |
Utworzenie zakładki „Aktywna tablica” na stronie
szkoły. | Utworzenie zakładki projektu. Umieszczanie w zakładce
materiałów dokumentujących działania realizowane w ramach projektu. | Jerzy Panz | Do czerwca utworzenie i aktualizacja. | Zadanie wykonane. |
Wykorzystywanie TIK na zajęciach edukacyjnych w każdym
oddziale Liceum Ogólnokształcącego | Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem TIK w wymiarze co
najmniej 5 godzin w każdym oddziale.
Każda lekcja ma mieć
adnotację w dzienniku dużą literą M zapisaną po
prawej stronie rubryki przeznaczonej na zapisanie tematu lekcji. | Jerzy Panz -koordynator Jolanta Pietrucin Małgorzata Osiejuk Genowefa Mazurek Ewa Szymczyk Baran | Styczeń - czerwiec 2022 | W każdym tygodniu, w każdym oddziale odbyło się co najmniej 5 godzin z wykorzystaniem monitora interaktywnego |
Ocena wpływu stosowania TIK na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się. | Przeprowadzenie
ewaluacji wewnętrznej. | Jerzy Panz -koordynator Jolanta Pietrucin Małgorzata Osiejuk Genowefa Mazurek Ewa Szymczyk Baran | Czerwiec 2022 | Na RP w dniu 20 czerwca dokonano podsumowania projektu "AKTYWNA TABLICA" |


KONSPEKTY LEKCJI
Z WYKORZYSTANIEM
MONITORA INTERAKTYWNEGO